شبکه زنان سوغر؛ سازمان مردم نهادی که توسط خالده براهوی در پاکستان پایه‌گذاری شده با کار آفرینی جهت توانمندسازی زنان بلوچ به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در برابر رسوم قبایلی سرکوب‌گرانه‌ای چون قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان به‌پا خیزند.

خالده در ابتدای کارش تلاش برای تغییر ساختار قبیله‌ای نمود که واکنش ناخشنود جامعه و سران قبایلی بلوچ را درپی داشت. کمپین اصلاح‌گرای او با شکست مواجه شد، اما خالده بار دیگر با رویکردی نو به درون روستاها و به میان زنان بازگشت. مبارزه با قتل‌های ناموسی به اولویت دوم فعالیت‌هایش مبدل شد، به جای آن خالده تصمیم گرفت تا با استفاده از همان سنت‌ها و رسوم به ایجاد فرصت‌هایی برای توانمندسازی زنان بپردازد و به آن‌ها کمک کند تا بال‌هایی برای پرواز پیدا کنند، این‌گونه بود که “سوغر” متولد شد.
 بنیاد اجتماعی سوغر با آموزش زنان روستایی برای تبدیل شدن به کارآفرین، محملی برای این زنان فراهم می‌کند تا ارزش خود را در خانواده و اجتماع بازیابند. این زنان با فرصت‌های تازه‌ای که می‌یابند می‌توانند نقش‌های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی را که تاکنون از سوی جامعه‌ی مردسالار به آنان تحمیل شده بود، بازتعریف کنند.
ابتکار خالده براهوی با اقبال زنان پاکستانی مواجه شده است، بگونه‌ای که هم اکنون 23 مرکز حمایتی زنان در استان‌های بلوچستان و سند، به منظور توانمندسازی زنان، آموزش‌های سوزندوزی، حقوق اجتماعی و آموزش موسیقی ایجاد شده است که بیش از یک هزار عضو را پوشش می‌دهد، وی می‌گوید امیدوار است تعداد اعضای تحت پوشش این بنیاد را در طی 10 سال آینده به یک میلیون نفر برساند .

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *