برگزاری جلسه مشترک مابین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و مدیر کل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش

جلسه مشترک مابین نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و مدیر کل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش در راستای اهداف پویش ایران من در محل اتاق بازرگانی صنابع و معادن ایران برگزار شد.

بررسی همکاریهای مشترک تخصصی و کارشناسی مابین بخش خصوصی کشور و هنرستانهای کارو دانش برای هدفمند شدن بازار کار و اتصال برقرار کردن میان نیازهای بازار کار و آموزش در دیدار نائب رئیس اتاق ایران و مدیرکل هنرستانهای کل کشور مورد تاکید قرار گرفت.

در ابندا این نشست مصطفی آذرکیش، مدیر کل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به لزوم افزایش سهم آموزش مهارتی در نظام آموزشی کشور گزارشی از وضعیت هنرستانهای کل کشور و تعداد هنرجوها در رشته های مختلف ارائه نمودند.

وی با بیان این که سهم شاخه کاردانش ۲۸ درصد، فنی ‌و حرفه‌ای ۲۰٫۲۶ درصد و نظری ۵۱٫۷۴ درصد تعیین ‌شده است، تصریح کرد: در بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال نیز آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور بیان شده است.

آذرکیش با بیان این‌که توزیع متوازن بر اساس اسنادِ تکلیفی مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: قانون تکلیف کرده است که برقراری توازن در رشته‌های مختلف باید انجام شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ درصد از دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه کشور در این هنرستانها مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: یکی از برنامه های ویژه وزراتخانه آموزش و پرورش توسعه آموزش های مهارتی به ویژه فرهنگ کار و کارآفرینی است.

وی افزود: بر اساس سیاست کلی نظام در بحث اقتصاد مقاومتی و سند تحول آموزش و پرورش، توسعه آموزشهای مهارت آموزی بین دانش آموزان بخصوص در استان های کم برخوردار مورد هدف است و با توجه به وجود مجموعه‌ای از سیاست‌های کلی در کشورکه بر اساس آن استانها می‌توانند سیاست‌های توسعه مهارتی را تعیین نمایند، می توان از توان بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی استانها در این خصوص بسیار بهره برد.

آذرکیش با اشاره به وجود 153 رشته مهارتی در چهار گروه «صنعت»، «خدمات»، «کشاورزی» و «هنر» در مقطع کاردانش، خاطرنشان کرد: در گروه صنعت 60 رشته مهارتی، در گروه کشاورزی 33 رشته مهارتی، در گروه خدمات 11 رشته مهارتی و در گروه هنر 49 رشته مهارتی کاردانش وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار هنرجوی کاردانش در ۴۴۰۰ هنرستان کشور در حال حاضر تحصیل می‌کنند. 

در ادامه پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره بر ناکارآمدی آموزش به خصوص در آموزش عالی بر گسترش آموزش مهارت در مدارس و دانشگاه ها تاکید نمود  وتصریح کرد: برای توسعه در نظام آموزشی کشور ریل‌گذاری درستی انجام نشده است. اشتباهی که منجر به افزایش نرخ بیکاری در ایران شده است. آمارها نشان می‌دهد که متوسط نرخ بیکاری در ایران ٢ برابر و در میان افراد تحصیلکرده ٣ برابر استاندارد جهانی است.

سلطانی با تأکید بر اینکه می بایست در انتخاب رشته‌ها به شرایط بومی، اجتماعی و جغرافیایی و نیازهای صنایع استان‌ها توجه کنیم، افزود: آموزش ما می بایست به جایی رسد که بتواند بدنه نیروی کار ماهر کشور را تأمین کند .

وی ادامه داد: یکی از پایه‌های اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور، تربیت نیروی کیفی کار و ارتقای دانش و توانمندسازی آنان است. تربیت این نیروی کار با آموزش‌وپرورش شروع می‌شود. اما از آنجا که متاسفانه آموزش با نیازهای کشور تناسبی ندارد در این خصوص آموزش و پرورش می بایست نقش مشاوره ای بخش خصوصی را در سیاست گذاری برای این بخش در نظر داشته باشد.

سلطانی با تاکید بر سنجش و مطالعه تطبیقی درست و علمی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان این هنرستانها با دبیرستانها و شاخه های نظری تصریح کرد جهت برنامه ریزی بهتر برای آینده سازان کشور می بایست نیازسنجی و امکان سنجی درستی از حرف و مشاغل مورد نیاز کشور در آینده به عمل آید ، ومتناسب سازی سطوح و رشته های مختلف تحصیلی با نیازهای تولید و اشتغال صورت گیرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی ایران، با توجه به اقدامات مثبتی که در هنرستانهای کارودانش کشور تاکنون صورت گرفته بر گسترش رابطه تعاملی میان اتاق های بازرگانی صنابع معادن کشور و آموزش فنی حرفه ای تاکید نمود و برگزاری نشستهای راهبردی مشترک مابین این دو سازمان را  را از جمله اقدامات مفید برای ارتباط بیشتر بخش‌خصوصی ایران و بخش آموزش مهارت ورزی کشور دانست و خاطرنشان کرد: «اتاق ایران از ابزارهای فراوانی مانند ارتباط با تشکل ها،سندیکاها و اتاق های مشترک و… برخوردار است که آمادگی دارند در بخش‌های مختلف با این سازمان همکاری کنند».

 

 

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *