دومین جلسه هم‌اندیشی موسسات و انجمن های فعال در حوزه مدرسه‌سازی در تاریخ 27 مرداد ماه به دعوت پویش ایران من در اتاق بازرگانی ایران، با محوریت بهینه‌سازی ساخت مکان‌های آموزشی و مدارس برگزار شد.

دومین جلسه هم‌اندیشی موسسات و انجمن های فعال در حوزه مدرسه‌سازی در تاریخ ۲۷ مرداد ماه به دعوت پویش ایران من در اتاق بازرگانی ایران، با محوریت بهینه‌سازی ساخت مکان‌های آموزشی و مدارس برگزار شد.
در این نشست نمایندگانی از موسسات؛ بنیاد علوی، بنیاد برکت، انجمن حامی،جامعه یاوری، انجمن ياران نيكوكار جامع، موسسه خیریه مهرگیتی، موسسه مطالعاتی حامیان فردا، انجمن همیاران نوا و نمایندگان پایگاه برنامه‌ریزی و طراحی محیط‌های خلاق حضور داشتند و در دو محور اصلی ارزیابی روش‌های جانمایی ساخت مدارس جدید و  همسو کردن معماری مدارس با روش‌های نوین آموزشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
طی این جلسه، حاضرین با بیان تجربیات خود در خصوص مدرسه‌سازی، مسائل و مشکلات جانمایی و فضای کالبدی مدارس را مطرح کردند و به ارائه راهکار جهت بالابردن کیفیت ساخت مدارس پرداختند.
در ابتدای جلسه؛ دکتر سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در نشست به ارائه خلاصه ای از نتایج اولین نشست مراکز و موسسات مدرسه ساز پرداخت.
حاضرین در این جلسه، ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در خصوص مدرسه‌سازی با بیان مسائل  و مشکلات جانمایی و فضای کالبدی مدارس، به ارائه راهکارهای خود جهت بالابردن کیفیت ساخت مدارس پرداختند.

در ابتدا سرکار خانم حبیبی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن حامی با اشاره به اهمیت نیازسنجی مناطق به بیان شاخص های موسسه حامی در بحث جانمایی مدارس ساخته شده شامل جمعیت دختران روستا و وضعیت دسترسی آنان به مدارس، بررسی رشد جمعیتی ، مهاجر پذیری و مهاجر فرستی و بررسی وضعیت روستا به لحاظ پوشش دهی روستاهای دیگر پرداخت. وی با اشاره به این نکته که بعضا اطلاعات ارائه شده ناقص است، بر لزوم دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد تاکید کرد.
در ادامه  آقای حسینی به نمایندگی از بنیاد برکت به ایراد صحبت در خصوص فعالیت های بنیاد خود پرداخت و با اشاره به این نکته که در بحث جانمایی آمار و ارقام از صحت برخوردار نیستند تصریح نمود که در مناطق علاوه بر دسترسی نیاز سنجی منطقه به مدارس باید به دسترسی معلم هم توجه داشت.
آقای درمان مدیر عامل انجمن یاوری با تاکید بر الزام به ساختن مدارس با اثربخشی بالا، آسیب های جانمایی مدارس به شکل کنونی را نتیجه عوامل زیر عنوان کردند: عدم دسترسی به اطلاعات و آمار صحیح نیازهای مناطق،رقابت سازمان های نوسازی مناطق برای جذب سرمایه خیرین وعدم وارد شدن به فرآیند نیاز سنجی و بررسی آن.

نماینده بنیاد علوی،  آقای قدامی با اشاره به فعالیت های بنیاد خود راه حل بنیاد علوی در خصوص کارایی بهتر مدارس تاسیس شده در مناطق محروم را، احداث مراکز و مجتمع های  شبانه روزی در یک روستای مرکزی و پوشش دهی مناطق روستایی دیگر معرفی کرد.
همچنین  آقای گودرزی به نمایندگی از انجمن ياران نيكوكار جامع با تاکید بر تعریف جایگاه موسسات مدرسه ساز در سیستم آموزشی و ایجاد متولی برای هدفمند تر شدن فعالیت ها و نظارت بر مواردی از جمله جانمایی مدارس صحبت خود را آغاز نموده و با توضیح در این خصوص که صرف مدرسه سازی و خیر بودن کار مثبتی نیست به این نکته اشاره کرد که ساخت مدارس در مناطق دور افتاده و بی استفاده ماندن آن بعد از چند سال مساوی با اتلاف سرمایه ملی کشور است.
نمایندگان موسسه خیریه مهرگیتی نیز در این جلسه بر ضرورت پایداری سکونتگاهی در مناطق احداث مدارس تأکید کرده و خواستار آن شدند تا برای اطمینان از خالی از سکنه نشدن مناطقی که قصد ساخت مدرسه داریم از آمار و ارقام و گزارشات مستدل و متقن استفاده شود .
همچنین ایشان بر ضرورت بررسی مجدد و نظارت بر اجرای نقشه های تیپ مدارس تاکید داشتند.
در پایان این هم‌اندیشی، قرار بر همراهی موسسات در موارد زیر شد:

– جمع آوری اسناد راهبردی و پژوهش‌های انجام شده در حوزه ساخت مدارس .

– بررسی راهکارهای اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات بیشتر بین موسسات و مراکز مدرسه ساز جهت همسویی بیشتر این مراکز.

– تهیه بانک اطلاعاتی و مطالعاتی در خصوص طراحی نوین مدارس و فاکتورهای جانمایی جهت به روز شدن اطلاعات مراکز.

– تهیه چک لیستی از نیازهای منطقه و راستی آزمایی آن در جهت  بازنگری در سیاست‌های جانمایی مدارس.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *