تاریخ 14 آذرماه ماه به دعوت پویش ایران من در اتاق بازرگانی ایران، به منظور ارائه گزارش کارگروه فنی و معرفی شرکت های فعال در حوزه ساخت و ساز نوین مدارس برگزار شد.

در این نشست نمایندگانی از موسسات؛ بنیاد علوی، انجمن حامی،جامعه یاوری، انجمن ياران نيكوكار جامع، موسسه خیریه مهرگیتی، موسسه مطالعاتی حامیان فردا، انجمن همیاران نوا، گروه السابقون، موسسه همنوا، شرکت ساختمان های پیش ساخته پرلیت، شرکت گارنیت، شرکت مشاورین معماری و انرژی ساو، مهندسین مشاور صراط میثاق و از شرکت ساختمان های پیش ساخته پیتک حضور داشتند

در ابتدای این جلسه مهندس بختیاری به نمایندگی از کارگروه فنی به ارائه گزارش از فعالیت های این کارگروه در خصوص بررسی 3 مورد:  کیفیت ساخت مدارس،  قیمت نهایی ساخت مدارس،   اجرایی طرح های نوین در ساخت مدارس پرداخت.  وی با اشاره به نحوه همکاری نیکوکاران در ساخت مدارس به دو شیوه ساخت کامل(صفر تا صد) با نظارت نوسازی مدارس در همه مراحل و مشارکت به صورت درصدی، شیوه دوم را باعث زمان بر تر شدن تکمیل پروژه با توجه به تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی معرفی کرد.
وی افزود طبق بررسی نهایی این کارگروه ساخت مدارس کوچک تر (زیر 3 کلاس) هزینه بر تر و با مشکلات بیشتر است که در نهایت کیفیت کلی کار پایین تر است. و با توجه به اینکه اکثر مناطق کم برخوردار و روستایی دارای جمعیتی در حد مدارس کوچک هستند عملا اهمیت این موضوع بیشتر خواهد شد. که راهکار کارگروه فنی برای مواجه با این مسئله استفاده از روش های پیش ساخته برای ساخت این مدارس است که منجر به افزایش کیفیت، افزایش سرعت ساخت و مناسب تر بودن قیمت خواهد بود.

همچنین این کارگروه پیشنهاد و اعلام آمادگی خود را مبنی بر انجام پروژه ساخت یک مدرسه را به صورت صفر تا صد برای برآورد هزینه های تمام شده ساخت مدارس و مقایسه با هزینه های و قیمت های ساخت مدارس با همکاری نوسازی، اعلام داشت.

در ادامه جلسه چهار شرکت فعال در حوزه ساخت و ساز نوین مدارس به بیان ایده ها، نکات قوت و تجربیات خود در ساخت مدارس پرداختند.

در ابتدا مهندس نجفی از شرکت ساختمان های پیش ساخته پیتک به معرفی و طبقه بندی ساختمان های پیش ساخته پرداخت و مزایای استفاده از آن را سه مورد: سبک سازی و کاهش خطرات در هنگام بلایا، کاهش زمان اجرا، کاهش هزینه ها بیان کرد و یکی از روش های صرفه جویی در مصرف انرژی ، جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی در ساختمانها است و بهترین ابزار برای نیل به این هدف استفاده از عایق های حرارتی است. عایقکاری مناسب بخشهای مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوارهای جانبی ، همچنین عایق کاری لوله‌ها و سطوح داغ و سرد باعث افزایش راندمان انرژی می گردد . با عایق کاری در ساختمان می توان در انرژی گرمایی و سرمایی 45 تا 55 درصد صرفه جویی نمود .

وی معایب استفاده از ساختمان های پیش ساخته را نیاز به نیروی آموزش دیده برای اجرا، ناموس بودن مردم مناطق با این ساختمان ها، عدم وجود امکان مرمت، نیاز به سرعت تامین اعتبارات مالی به علت سرعت کار بیان کرد.

در ادامه مهندس فاضلی از شرکت مشاورین معماری و انرژی ساو به بیان فعالیت های شرکت خود در زمینه ساختمان سبز و بهینه سازی مصرف انرژی پرداخت. وی بیان داشت که در حوزه معماری مناسب 60 مولفه وجود دارد که برای هر یک از این مولفه ها حالت های ممکن و حالت های بهینه را اجرا میکنیم که تا 37 درصد مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد.

فاضلی 3 فاکتور مهم در ساختمان سبز را سرمایش ، گرمایش و نور معرفی کرد و بیان کرد بر اساس تحقیقات و همکاری ها در ساخت مدارس 8 اقلیم برای طراحی و ساخت را شناسایی کرده اند.

مهندس زنگنه از شرکت مهندسین مشاور صراط میثاق در ادامه به معرفی مجموعه خود و سهم 20 درصدی ساخت مدرسه در کل فعالیت های آن پرداخت و صحبت های خود را پیرو موضوع مناسب بودن فضای آموزشی و مولفه های بهسازی و ارتقاء کیفیت فضای مورد استفاده دانش آموزان ادامه داد و بر توسعه پایدار فضاهای آموزشی با ارائه نمونه های از فعالیت شرکت خود تاکید کرد. وی سخنان خود را با تاکید بر همگرایی تخصص‌های موسسات و مراکز مدرسه ساز در عمل در و داشتن مطالعه کاربردی و راهبردی در ساخت مدارس قبل از ساخت آن به عنوان پیشنهاد به پایان برد.

در ادامه مهندس فریدنی به معرفی شرکت ساختمان های پیش ساخته پرلیت پرداخت و دکتر رضایی به نمایندگی از این شرکت به بیان دلایل خود در استفاده از طرح های بتنی پیش ساخته برای مدارس و کاهش هزینه ها با این روش اجرایی پرداخت.

در پایان بعد از پرسش ها و پاسخ های حضار جلسه با چهار دستور کار زیر به پایان رسید:

1-     ادامه فعالیت های کارگروه فنی برای بررسی های بیشتر بر اساس پیشنهادهای چهار شرکت ساختمان ساز حاضر در جلسه.

2-     معرفی نماینده از سوی چهار شرکت ساختمان ساز حاضر در جلسه برای حضور در کارگروه فنی.

3-     تکمیل اطلاعات و اسناد موجود توسط همه موسسات و مراکز مدرسه ساز برای برگزاری جلسه مشترک با سازمان نوسازی مدارس.

4-     برگزاری جلسه مشترک با وزیر آموزش و پرورش یا معاونین آن وزارتخانه در خصوص ساخت بهینه مدارس با رویکرد معماری نوین.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *