یکی از اولین اقداماتی که دولت در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا انجام داد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بود و حالا حدود دو هفته از تعطیلی فضای آموزشی به دلیل شیوع بیماری کرونا که کشور عزیزمان را درگیر کرده، می گذرد.

این روزها دانش آموزان کم و بیش ساعت‌هایی از روز خود را پای تلویزیون می‌نشینند تا از طریق ارائه آموزش‌های مکمل که آموزش و پرورش با همکاری صدا و سیما برایشان تدارک دیده است، دروس خود را فرا بگیرند. این امکان فراهم کردن بستر یادگیری از طریق صدا و سیما دیرزمانی بود که جز مطالبات محسوب می‌شد که هم از آموزش و پرورش و هم از رسانه ملی انتظار مهیا کردن شرایطش می‌رفت.

اما این کار چالش‌های فراونی را برای دانش آموزان، معلمان و خانواده ها به همراه داشته است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، با توجه به تعطیلی مدارس به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان دانش آموزان و شروع آموزش‌های مکمل از طریق شبکه آموزش در راستای استمرار فعالیت‌های یادگیری، اظهار کرد: ‏براین باور هستیم که؛ خانه مدرسه اول و مدرسه خانه دوم است.

وی با اشاره به تصمیم‌های ستاد ملی پیشگیری از ویروس کرونا و با تاکید بر اینکه هر خانه یک مدرسه شود، اظهار کرد: امروز در شرایطی که پیشگیری و کنترل کرونا اهمیت ملی دارد و سلامت دانش آموزان برای ما از آموزش حضوری در مدارس مهم‌تر است باید هرخانه را به یک مدرسه تبدیل کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: جایگزینی آموزش‌های از راه دور و مجازی را راه تبدیل خانه به مدرسه در دوران گذر از بحران است و سخت افزار، محتوی مناسب، معلم، فراگیر و خانواده از ارکان سیستم آموزش الکترونیک و مدرسه مجازی است.

سید جواد حسینی در نشست ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی مدیریت کرونا و آموزش‌های مجازی با تاکید براینکه مدرسه از حیث حضور و تجمع دانش آموزان تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست، اظهارکرد: استفاده از ظرفیت‌های آموزش مجازی در ایام تعطیلی مدارس از ضروریات است و مثلث ستاد سازی، شبکه سازی و مشارکت محوری از ارکان مدیریت کرونا و مدرسه مجازی است.

وی جلوگیری از گسترش کرونا و آموزش‌های جایگزین برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را دو هدف اصلی کار در این ایام دانست وگفت: ویروس کرونا با تمام سختی‌های که برای جامعه ایجاد کرده است اما موجب گسترش بهداشت و سلامت، ایجاد شبکه‌های شاد و رشد در آموزش و پرورش، تولید محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صداوسیما در امر آموزش شده است.

معاون آموزش ابتدایی گفت: خانواده ها در دوره ابتدایی نقش اصلی را در فرایند آموزش از راه دور دارند. کودکی که هر روز به مدرسه می رفته نبایداین روزها احساس رها شدگی داشته باشد.

رئیس روابط عمومی این وزارتخانه اظهار داشت: باور ما بر این است که خانه، مدرسه اول و مدرسه، خانه دوم محسوب می‌شود؛ از طرفی سلامت دانش‌آموزان در این برهه برایمان مهم است. اگر قرار است خانه‌ها به مدرسه تبدیل شود و یادگیری دانش‌آموزان توسعه یابد، باید بتوانیم فرصت یادگیری را در فضای خانه گسترش دهیم. کاری که شبکه آموزش انجام می‌دهد، آموزش «مکمل» است و جایگزین نیست. از طریق آموزش‌های ارائه شده در این شبکه تلاش می‌کنیم فرصت‌های یادگیری و فرایند یادگیری فعال را تقویت کنیم.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش اصلی توسط خود معلمان کلاس هر درس به شیوه‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. تمامی معلمان در سطح کشور از طریق کانال‌های معتبر و مطمئنی که وجود دارد و نیز از طریق سایت مدارس، برنامه‌های درسی و آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان کلاس خود قرار می‌دهند. عملکرد شبکه آموزش، ایجاد نوعی «فرصت برابر» است تا نشاط و شوق یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد کند. با این حال، مسئولیت آموزش با معلم درس مربوطه در هر کلاس است و خوشبختانه معلمان و مدیران، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته‌اند و آموزش الکترونیک برقرار شده و دانش‌آموزان از آموزش‌های درسی بهره‌مند می‌شوند.

سوال اصلی ایجاد شده از وضعیت موجود و اظهار نظرها در همه بحران های پیش آمده در کشور که منجر به تعطیلی مدارس می‌شود این است که:
چرا دستور العمل مدون و سیستم یکپارچه‌ای برای آموزش آنلاین و الکترونیک دانش آموزان با استفاده از فرصت‌های موجود برای یادگیری و تعامل مجازی تدوین و راه‌اندازی نشده است؟

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *