در سال 1972، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد اجلاسی با موضوع انسان و محیط‌زیست برگزار کرد و همزمان با برپایی این اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای تصویب کرد که UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) ایجاد شد. سازمان ملل متحد معتقد است، مراسم این روز فرصتی برای تفکر روشنفکرانه و رفتار مسئولانه افراد، شرکت‌ها و جوامع در حفظ و تقویت محیط‌زیست فراهم می‌کند.

میزبان مراسم روز جهانی محیط‌زیست در سال 2020 کلمبیاست و سازمان ملل شعار امسال این روز را “تنوع زیستی” اعلام کرده است.

بر اساس آمار تقریبا یک‌میلیون گونه موجود زنده در معرض خطر انقراض قرار دارند. 75 درصد از خشکی‌ها و دو سوم از آب‌های زمین به دلیل رفتارهای انسانی تغییر کردند. مناطق شهری از سال 1992 بیش از دو برابر شده و از سال 1980 آلودگی پلاستیک نیز 10 برابر شده است.

سازمان ملل معتقد است: “حوادث اخیر، از آتش‌سوزی در برزیل، ایالات‌متحده و استرالیا گرفته تا آلودگی در سراسر آفریقای شرقی و بیماری همه‌گیر جهانی کووید-19 وابستگی متقابل انسان‌ها و ارتباطات زندگی را نشان می‌دهد.”
بیماری همه‌گیر کووید-19 نشان می‌دهد که چگونه تخریب تنوع زیستی می‌تواند به سیستم‌های حامی زندگی انسانی آسیب برساند. هر ساله تقریبا یک میلیارد مورد بیماری و میلیون‌ها مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های ایجادشده توسط کرونا ویروس‌ها رخ می‌دهد. حدود سه‌چهارم از کل بیماری‌های عفونی در انسان از حیوانات منتقل می‌شوند و مردم هنوز هم نمی‌دانند پایداری تنوع زیستی در سیاره زمین از ما در برابر همه‌گیری‌ها محافظت می‌کند.

تنوع زیستی شامل تنوع گونه‌های زمینی، گونه‌های آب‌های شیرین و شور و همچنین زیستگاه‌های آن‌هاست. تنوع زیستی برای بقای زندگی روی زمین بسیار حیاتی و اساس کالاها و خدمات محیطی است که به جوامع بشری اجازه می‌دهد تا شکوفا شوند. تنوع زیستی برای ما مواد غذایی، آب، منابع و همچنین خدماتی مانند کنترل آب‌وهوا، گرده‌افشانی، کاهش سیل و چرخه مواد مغذی را فراهم می‌کند.
تنوع زیستی شامل سه نوع اصلی تنوع گونه‌ها از نظر ژنتیکی، تنوع گونه‌ها از نظر حیوانی و تنوع زیستگاه‌هاست.

روز جهانی محیط‌زیست 2020 به‌طور گسترده در بیش از 143 کشور جهان به صورت آنلاین برگزار شد و روش برگزاری مراسم امسال بیانگر مراقبت و حفاظت از زمین و محیط‌زیست حتی در زمان خانه‌نشینی است.
مراسم این روز با کمپین‌ها، آگاهی و حساس کردن مردم محلی در مورد شرایط تاثیرگذار محیطی و پیشنهاد روش‌هایی برای جلوگیری از آن‌ها، سازمان‌دهی نمایشنامه‌ها، آزمون‌ها، کاشت درختان، سخنرانی‌ها، پوستر، فعالیت‌های مختلف برای کودکان و غیره اجرا شد.

متن اصلی

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *