چالش‌های توسعه سیستان و بلوچستان از منظر اقتصادی و مدیریتی با حضور نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جمعی از فعالان کارآفرین برگزار شد که در این گردهمایی راهکارهای فقرزدایی و توسعه مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره راه‌اندازی «پویش ایران من» گفت: این پویش به عنوان ابتکاری که توسط چند تن از اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در بخش‌خصوصی بنیانگذاری شده است، در سال ۱۳۹۳ با احداث یک باب مدرسه در استان لرستان کار خود را آغاز کرد. با این تفکر که سنگ بنای این پویش توسعه آموزشی و فرهنگی است.

پدرام سلطانی در ادامه افزود: تا مادامی که ما در حوزه آموزش و فرهنگ شرایط لازم را ایجاد نکنیم تحول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رخ نخواهد داد.

او با اشاره به نگاه این پویش عنوان کرد: نگاه پویش این بوده که باید به سمت مناطق کمتر توسعه یافته پیش رویم و سرمایه‌گذاری در مناطق را از مقطع ابتدایی که اثرش در توسعه بیش از دو برابر تحصیل در مقطع عالیه است، را شروع کنیم.

سلطانی در پاسخ به این پرسش که تاکنون برای کمک به توسعه کشور چه تعداد مدارس در مناطق کمتر توسعه یافته، احداث شده است، گفت: ۱۰۰ مدرسه به نام ایران من در ۱۸ استان ساخته که تعداد ۵۳ مدرسه افتتاح شد. حال امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم دیگر اهداف خود را در این راستا محقق سازیم.

او گفت: در مسیر حرکت این پویش توجه‌ خود را به ضرروت تقویت جوامع محلی معطوف کردیم که «بانوک» ( مجموعه استارت آپی صنایع دستی سیستان و بلوچستان) یکی از محصولات توسعه جوامع محلی است .

ضرورت توجه به پتانسیل روستاها
همچنین تسهیلگر توسعه روستا به نقش استارت‌آپ‌هایی همچون بانوک در مناطق کمتر توسعه اشاره کرد و گفت: توسعه استارت‌آپ‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه زندگی اجتماعی روستاها داشته باشد.در این طرح ما اقداماتی همچون ساخت مدارس را برای ارتقا دانش کودکان و نوجوانان کلید زدیم اما باید اشاره کرد که جامعه هدف ما تنها مختص به کودکان نیست. بلکه جوانب مختلف را در برمی‌گیرد.

مینا کامران افزود: در این طرح قرار بود شرایطی را در بخش اجتماعی جهت توانمندسازی‌مردم روستا کلید زنیم اما در نخستین گام تصمیم گرفتیم که توانمندسازی اقتصادی را در اولویت قرار دهیم. از این رو نحوه فعالیت‌های اقتصادی آنها در روستا مورد توجه قرار گرفت و سوزن‌دوزی و صنایع دستی از جمله مهارت‌هایی است که می‌توانست به درآمدزایی و توسعه روستا کمک کند.

او تصریح کرد: طی یک سال گذشته استقبال مردم برای حمایت از توسعه روستا قوت گرفت و درحال حاضر نیز صندوق توسعه روستا سیدبار جدگال سیستان و بلوچستان نیز توانسته هنرهای دستی بانوان را تحت پوشش قرار دهد.

تاثیر گرانی‌ها در صنایع دستی
از سوی دیگر کمال میهن‌دوست، عضو استارتاپی بانوک به تجارت‌نیوز گفت: این استارت آپ با هدف توسعه منطق کمتر توسعه یافته تشکیل شده که حدود ۱۰ ماه است که در این مجموعه عضو هستم.

او در ادامه اظهار: متاسفانه گرانی‌های اخیر نحوه فعالیت‌های ما را هم تحت تاثیر قرار داده و باعث شده که این نمایشگاه نیز از رونق کمتری برخوردار باشد. حال در آینده امیدواریم که با رونق اقتصادی بتوان صنایع دستی مناطق روستایی ایران را به کل شهرهای توسعه یافته صادر کرد.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *