عکس‌هایشان را می‌فروشند تا مدرسه بسازند؛ کودکان «سیدبار» که در مدرسه‌ای بدون در و پنجره درس می‌خوانند، سوژه دوربین‌های یکدیگر شدند تا بتوانند با فروش تصاویرشان به ساخت هرچه زودتر مدرسه‌ جدید روستا کمک کنند.

کودکان روستای سیدبار در استان سیستان و بلوچستان، سال‌هاست در مدرسه‌ای مشق علم می‌نویسند که نه درِ درست و درمانی دارد و نه پنجره‌ای. حالا از مدتی پیش به طرح احداث مدرسه توسعه پایدار توسط پویش «ایران من» جامه عمل پوشانده شده و قرار است این مدرسه در دی ماه همین امسال افتتاح شود.

در این میان بچه‌های روستا نیز تصمیم گرفتند تا در ساخت مدرسه‌شان سهیم شوند. پس قرار شد دوربین به دست و از همدیگر عکس بگیرند و از حاصل فروش آثارشان به ساخت هرچه بهتر و زودتر مدرسه‌شان کمک کنند.

در نهایت حاصل تلاش کودکان سیستانی این شد که نمایشگاه گروهی «قصه‌های سیدبار» روز جمعه (۲۴ آبان ماه) در گالری تابستان خانه هنرمندان افتتاح شد. نمایشگاهی که ۵۰ قطعه عکس را به همراه صنایع‌دستی و سوزن‌دوزی‌های بلوچی در دل خود جای داده است.

شرمین نادری، نویسنده‌ای که قصه‌ها و داستان‌های این کودکان را نوشته و یکی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره ایده برگزاری نمایشگاه «قصه‌های سیدبار» می‌گوید: برگزاری این نمایشگاه در راستای تاسیس مدرسه روستا بوده است. چون مدرسه قبلی بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و دیگر امکان برگزاری کلاس در آن برای دختران و پسران روستا وجود نداشت. در همین راستا خانم مینا کامران (تسهیل‌گر امور روستایی و فعال حوزه آموزش کودک) با من صحبت کرد و گفت ما می‌خواهیم کاری کنیم که بچه‌ها نیز در ساخت مدرسه دخیل باشند.

او ادامه داد: در همین راستا تصمیم گرفتیم کلاس‌های آموزشی برای بچه‌ها برگزار کنیم و از آثار هنری آنها نمایشگاه بگذاریم. در نهایت بعد از آموزش‌ها، تعدادی دوربین را در اختیار این بچه‌ها که گروه سنی حدود ۶ تا ۱۳ سال دارند، گذاشتیم. برای آنها این کار گروهی تا اندازه‌ای عجیب بود، اما به مرور خودشان به هم ژست یاد می‌دادند و خودشان هم عکس می‌گرفتند.

نادری بیان می‌کند: در نهایت حاصل این پروژه حدود ۶۰۰ تصویر بود که از میان آنها ۵۰ اثر انتخاب شدند. جالب است که در این میان، تصاویری دیده می‌شود که واقعا جای تعجب دارد. البته به دلیل اینکه این دوربین دست بچه‌ها جا به جا می‌شده است، به شکل دقیق نمی‌دانیم که هر تصویر توسط چه کسی به ثبت رسیده است. پس از صحبت با چند نهاد در تهران برای برگزاری این نمایشگاه، خوشبختانه خانه هنرمندان ایران با برگزاری نمایشگاه موافقت کرد.

این نویسنده یادآور می‌شود: تاکنون حدود ۳۰ اثر به فروش رسیده و همچنین یک خیر قول داده است که کامپوترهای مدرسه را تامین کند. کتابخانه مدرسه نیز قرار است که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تامین شود و چند نشر هم به ما قول همکاری داده‌اند.

لینک اصلی را اینجا بخوانید.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *