مدارس شناور خورشیدی برای آموزش سالیانه در مناطق سیل زده بنگلادش

تغییر آب و هوا باعث افزایش سیل در جنوب آسیا در سال های اخیر شده است .
در طول فصل موسمی سیل های شدید تا دو سوم کشوربنگلادش را پوشش می دهد وباعث می شود بسیاری از کودکان مدرسه را ترک کنند. علاوه بر این، مردم در مناطق روستایی اغلب در سنین پایین مدرسه را ترک می کنند تا برای خانواده درآمد کسب کنند.
سازمان غیر انتفاعی Shidhulai Swanirvar Sangstha مدارس شناورهای خورشیدی را در بنگلادش برای تأمین آموزش بدون وقفه کودکان حتی در طول ماههای موزون احداث نموده است.
این حداکثر انعطاف پذیری را فراهم می کند و می تواند روستاییان را که به دلایل لجستیکی، اجتماعی یا فرهنگی می توانند به یک موسسه دائمی دسترسی پیدا کنند، دست یابند.


این مدارس با این ایده خلاقانه شکل گرفته است که اگر بچه ها نمی توانند به مدرسه بیایند، مدرسه باید به سراغ آنها بیاید. مدرسه شناور خورشیدی، که به عنوان ترکیبی از اتوبوس مدرسه و مدرسه عمل می کند، دانش آموزان را از روستاهای مختلف اطراف رودخانه جمع آوری می کند. و در نهایت در آخرین مقصد کلاس را برگزار می کند و دوباره دانش آموزان را به محل زندگی شان بر می گرداند. این کلاس برای 30 دانش آموز، مجهز به کتابخانه، یک کامپیوتر متصل با اینترنت و سایر منابع الکترونیکی است. دانش آموزان می توانند یاد بگیرند که چگونه از فناوری استفاده کنند، فیلم های آموزشی را تماشا کنند. این مدارس همچنین برنامه درسی محیط زیستی مبتنی بر رودخانه را به منظور محافظت از محیط زیست و حفظ آب، آموزش می دهد.

سازمان Shidhulai Swanirvar Sangstha یک ناوگان مجهز با 56 مدرسه شناور، کتابخانه ها، کلینیک های بهداشتی، کارگاه های خورشیدی و مراکز آموزشی شناور که در طول سال فعال است می باشد. 55 قایق دیگر تنها در فصل موسمی برای حمل و نقل، پناهگاه، ذخیره سازی و عملیات اضطراری کمک می کنند.

کمک به زمین
در این برنامه همچنین به عنوان یک نتیجه از آموزش زیست محیطی، کشاورزان مصرف خود را از آفت کش هایی که باعث می شود ماهی ها و حشرات سودمند کشته شوند کاهش می دهند. گروههای مشارکت کننده در این پروژه با یکدیگر همکاری می کنند تا از فرسایش خاک و الوده کردن آب جلوگیری کنند. ماهیگیری غیرقانونی در رودخانه نیز کاهش یافته است و از ماهی های در معرض خطر محافظت می کنند.
کمک به جامعه
این پروژه آموزش سالیانه برای کودکان را تضمین کرده و نرخ ترک تحصیل را کاهش داده است. دختران و زنان جوان می توانند به طور کامل از آموزش و پرورش در نزدیکی محل سکونت خود استفاده کنند. چراغهای های خورشیدی، شرایط را فراهم می کند تا در شب هم کودکان بتوانند مطالعه کنند و زنان بتوانند با تولید صنایع دستی درآمد بیشتری کسب کنند.
همچنین وضعیت تغذیه ای و بهداشتی کودکان بهبود یافته است.

کشاورزان بدون زمین، دسترسی به فرصت های شغلی در طول سال دارند، در حالی که ترویج کشاورزی شناور و محصولات مقاوم در برابر سیل غذا و درآمد را برای ذینفعان تامین می کنند. هزاران نفر از کشاورزان بی زمین، دیگر نیازی به ترک روستاهای خود در جستجوی کار در فصل موسمی ندارند. کلینیک های شناور همچنین خدمات بهداشتی اولیه را به جوامع ارائه می دهند.
والدین و روستاییان همچنین برای آموزش حقوق کودکان، تغذیه، بهداشت ، کشاورزی، سیستم های بازاریابی و سازگاری با تغییرات آب و هوایی، برای مثال، کاشت برنج مقاوم در برابر سیل و گونه های نیشکر مشغول به کار هستند.

اولین قایق مدرسه در سال 2002 تأسیس شد. از آن به بعد، این برنامه با به رسمیت شناختن و تأمین مالی بزرگتر شده است و همچنان در حال رشد است. این مدل را می توان در هر جامعه مبتنی بر رودخانه تکرار کرد. برخی از جنبه های آن، مانند چراغهای خورشیدی، انطباق پذیری با بحران و سیل، و کشاورزی یکپارچه شناور، در محیط های متنوع کاربرد دارند.
نزدیک به 90،000 خانواده از زمان شروع این پروژه در سال 2002 تاکنون بهره مند شده اند.
این برنامه در سال 2012 برنده جایزه وایز شده است.

* وب سایت سازمان Shidhulai Swanirvar Sangstha :
http://www.shidhulai.org/learning.html

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *