درس‌های زلزله کشمیر برای کرمانشاه

?زلزله‌ای که سال 2005 کشمیر را لرزاند، نزدیک به 73 هزار نفر را قربانی کرد؛ با وجود این فرایند بازسازی این منطقه سرعتی مثال‌زدنی داشت.
??بنیاد خیریه آقاخان که مسئولیت بازسازی فقیرترین بخش کشمیر موسوم به چکامه را برعهده گرفته بود، اقداماتی را در زمینه بازسازی مدارس انجام داد که می‌تواند الگوی ما در کرمانشاه باشد.
??
1️⃣در مراحل اولیه پروژه، تیمی از زمین‌شناسان مأمور به شناسایی نقاطی شدند که آسیب‌پذیری کمتری در برابر زلزله داشته و برای ساخت مدرسه و سایر اماکن عمومی مناسب باشند.
2️⃣برای اینکه دانش‌آموزان از مدرسه عقب نمانند، مقامات محلی با حمایت سازمان‌های بین‌المللی اقدام به برپایی چادرهای ضد سرما در محل مدارس تخریب‌شده کردند. این چادرها در مراحل بعدی با سازه‌های ازپیش‌ساخته جایگزین شدند.
3️⃣مدیریت پروژه‌های ساخت مدارس به افرادی داده شد که منتخب جامعه محلی بودند، افرادی که مردم روستا به آنها اعتماد دارند.
???
➖اعتماد مردم روستاها به تیم بازسازی به قدری عمیق بود که برخی اهالی زمین‌های خودشان را برای ساخت مدارس جدید اهدا کردند.
4️⃣با کمک بنیاد آقاخان، همزمان با ساخت مدارس نو، معلمان پاکستانی تحت آموزش‌های به‌روز و کارآمد قرار گرفته و ابزارهای مورد نیاز دانش‌آموزان تهیه شد. 150 معلم به عضویت برنامه آموزشی‌ای درآمدند که بعد از زلزله کار خود را آغاز کرده بود.
5️⃣از خیّرین خواسته شد با اهدای بورس تحصیلی به تعدادی از کودکان زلزله‌زده، در تشویق دانش‌آموزان به درس‌خواندن نقشی مؤثر ایفا کنند.
????
✔با استفاده از مشارکت اهالی روستا در فرایند ساخت مدرسه، هزینه‌های ساخت کاهش پیدا کرد و احساس تعلق جامعه محلی به مدرسه تقویت شد.
نگاهی به تجارب کشمیر نشان می‌دهد که دعوت از اهالی روستاها برای بازسازی مدارس پس از زلزله ضروری است، چرا که عبور آنها از شوک ناشی از بحران را به شدت کاهش خواهد داد.
#ازنومیسازیم
?با ما برای بازسازی مدارس مناطق زلزله زده همراه باشید.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *