بعد از ده روز از مطرح شدن طرح یک فوریتی برون سپاري آموزش #زبان_خارجي بحث‌ها و چالش ها بر سر این موضوع ادامه دارد و موافقین و مخالفین زیادی به اظهار نظر در این خصوص پرداخته اند.

طرح «رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» با امضاء ۵۸ نماینده به این موضوع اشاره کرده است که آموزش زبان به موسسات خارج از مدرسه واگذار ‌و استخدام معلمان زبان از این پس ممنوع خواهد شد و هزینه آموزش زبان در موسسات نیز بر عهده دانش‌آموز قرار خواهد گرفت.

در صورت تصویب این طرح، آموزش زبان از مدارس راهنمایی و هنرستان‌ها حذف می‌شود. دانشجویان دبیرستان هم باید یک زبان خارجی را برای یادگیری انتخاب کنند و در موسسه‌های خارج مدرسه آن را فرا گرفته و هزینه آن را نیز خود بپردازند، که نقش مدرسه در این میان صرفاً نظارتی خواهد بود.

با قانونی شدن این طرح، استخدام معلم انگلیسی از این به بعد ممنوع می‌شود و معلمان انگلیسی فعلی یا باید برای ساعت‌های موظفی به موسسه‌های زبان رفته و یا مدیر و ناظم شوند.

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی در گفت‌وگو با ایرنا:
حذف زبان انگلیسی از مدارس خلاف عدالت آموزشی است. حوزه یادگیری زبان خارجی یکی از حوزه‌های ۱۱ گانه یادگیری در برنامه درسی ملی است. دانش آموزان دوره متوسطه اول آموزش زبان را با یک برنامه درسی رسمی شروع می‌کنند و اصل بر این است که هر تصمیمی برای تغییر باید مصالح همه دانش آموزان کشور را تامین کند.

وی اضافه کرد: اگر آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک برنامه درسی رسمی حذف و به موسسات واگذار شود، تعداد زیادی از دانش آموزان مناطق روستایی و عشایری در خانواده‌های کمتر برخوردار امکان دسترسی یا پرداخت هزینه به موسسات و آموزشگاه‌های زبان انگلیسی را ندارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۸۱، علاوه بر زبان انگلیسی، امکان تدریس زبان‌ های روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی در مدارس وجود دارد و منعی برای آموزش دیگر زبان ها نیست.

مهدی نوید ادهم، افزود: در طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذکر شده است به‌ طوری‌ که گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش‌ و پرورش مجاز شناخته‌ شده است. در حالی که شورای عالی آموزش‌ و پرورش در جلسه ۶٧٨ مورخ دوم آبان ۱۳۸۱ مصوبه‌ای دارد که این انحصار را شکسته و تدریس زبان‌های دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته است. در آن طرح سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شد در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه در سال‌ های اخیر روش تکیه‌بر قواعد و گرامر در آموزش زبان انگلیسی در مدارس با روش مبتنی بر چهار مهارت جایگزین شده است، اظهار داشت: طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی کشور به امضای ۵٧ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و یک‌ فوریتی است که هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد. اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازم‌ الاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب‌ نظران وارد شده است.
وی بابیان اینکه این طرح به‌صورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در کلان‌شهرها آموزشگاه‌های موفق و توانمند داریم اما در شهرهای کوچک، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش این‌گونه دروس بر عهده آموزش‌وپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره این طرح گفت: عنوان این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی بود که در صحبت‌هایی که با همکاران در مجلس داشتیم آنها به تصور اینکه طرح مذکور راهی برای امکان آموزش زبان‌های خارجی در مدارس باز خواهد کرد، آن را امضاء کرده اند، اما متن طرح بعد از امضاء تغییر کرد که عملا امکان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را از بین می‌برد و به گونه‌ای رفع انحصار منجر به حذف آموزش زبان خواهد شد.

«محمود صادقی» افزود: برخی از نمایندگان بعد از اینکه متوجه تغییر متن در این طرح شدند به دنبال پس گرفتن امضاء خود در مجلس شدند. آنها بر این عقیده بودند که طرح در ابتدا به این صورت نبوده و یا تصور ما از این طرح به گونه دیگری بوده است.

وی ادامه داد: نمایندگان ابتدا به تصور اینکه قرار است آموزش محدود به زبان انگلیسی نبوده و بر اساس این طرح آموزش زبان‌های دیگر همچون آلمانی، روسی و چینی بر اساس نیازها توسط دانش‌آموز انتخاب و به آموزش مدارس اضافه شود این طرح را امضاء کردند اما بعد از انتشار، متن طرح شامل حذف زبان انگلیسی از مدارس بود.

صادقی با بیان این موضوع که این مورد مد نظر بسیاری از نمایندگان نبوده است، بیان داشت: مسئله آموزش زبان در مدارس به لحاظ تخصصی بودن جای بررسی داشته و قرار است در همایشی در دانشگاه تربیت مدرس، اساتید این رشته به نقد و بررسی طرح یادشده و وضعیت آموزش زبان بپردازند.

به گفته وی شیوه آموزش زبان در مدارس به گونه‌ای ‌است که بعد از گذراندن دوران تحصیل عملا دانش‌آموزان دانش کافی از زبان به دست نمی‌آورند. این نقیصه در آموزش زبان است اما راه حل آن حذف این درس از مدارس با این ادعا که می‌خواهیم انحصار را برداریم و نهایتا منجر به حذف زبان شود، نیست.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس افزود: با تصویب این طرح بار مالی یادگیری زبان انگلیسی به عهده خانواده‌ها است نکته ای که طراحان نسبت به آن توجه کافی نداشته اند.

سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بهتر بود استفاده از پتانسیل سایر زبان‌های خارجی در طرح اخیر نمایندگان مجلس دیده شود و تنوعی از زبان‌های خارجی را داشته باشیم گفت: به جای حذف آموزش زبان، می‌توانیم مشوق‌هایی برای فراگیری سایر زبان‌ها ایجاد کنیم.

رضا کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح اخیر نمایندگان مجلس پیرامون رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور اظهار کرد: واقعیت این است که قبل از ارائه چنین طرحی، هیچ گونه نظر کارشناسی از پژوهشگاه مطالعات خواسته و دریافت نشده است.

وی افزود: این طرح دارای ابعاد مختلفی است؛ شش ماده و چندین تبصره دارد و لازم است تک تک این مواد و تبصره‌ها خوانده و درباره پیامدها و نتایجی که هرکدام دارد بررسی کارشناسی صورت بگیرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید مشوق‌هایی را برای آموزش سایر زبان‌ها نیز به وجود بیاوریم گفت: یکی از حوزه‌های تربیت و یادگیری در سند تحول بنیادین و در برنامه درسی ملی، زبان‌های خارجی است که به علت توسعه تعاملات فرهنگی و انتقال دانش بشری مورد تاکید قرار گرفته است البته تمرکز روی زبان خاصی وجود ندارد. در سند تحول بنیادین، ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب انتخابی و نیمه تجویزی مورد اشاره قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود راهکارهایی برای تشویق فراگیری سایر زبان‌ها اظهار کرد: با توجه به مراودات فرهنگی و اجتماعی که با دیگر کشورها داریم باید بیشتر روی این موضوع کار کنیم. همچنین لازم است یک نیازسنجی و امکان سنجی انجام و مشخص شود که دانش‌آموزان ما در مناطق مختلف به چه زبان‌هایی علاقه مند هستند.

آنچه مسلم است تعارض اين طرح با قانون آموزش و پرورش رايگان کاملا آشكار است و در صورت تصویب چالش‌های زیادی برای نظام آموزشی کشور به همراه خواهد داشت.

پشتیبانی مدارس ایران منمشاهده نوشته ها

Avatar for پشتیبانی مدارس ایران من

ایران من ادای دین ما در جهت برآوردن وظیفه اخلاقی و مسئولیت اجتماعی به کودکان مناطقی است که به واسطه زندگی در نقاط دور از مرکز، دور افتاده نامیده، به حاشیه رانده شده اند و مورد بی مهری و محرومیت قرار گرفتند تا یاد بگیریند و بگیریم که همه خاک این وطن با ارزش است و آنچه این خاک را بارور می کند اراده، دانش و کوشش جمعی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *